Merindui zaman kerjaya..

Jumaat, 18 September 2009













huhu..Tiba2 lak teringat zaman kerjaya lepas STAM dulu..Mana x nya,zaman kerjaya la zaman enjoy..Usia muda,duit poket penuh,,masa banyak kat luar,,sng citer mmg happy la..Baru umur 18,motor dah ada,gaji dah ada..Semua dah ada..Macam dah perfect lak life ni..Abis je exam STAM,Start bulan 11 terus mula kerja..Mula2 plan nak kje kat KLIA,mudah sikit sbb abah pun kerja situ..Seharian gak la pusing2 airport cari kerja,abah pun tlg cari'n,member2 abah pun tlg cari'n..Link besar kat airport..Tapi rezeki aku di luar airport,,Balik tu singgah isi minyak kat petronas KLIA1,saje je apply kat situ,terus dapat kerja..Memang ada rezki la kat situ..Dengan menunggang motor honda yang baru mak aku beli 01.11.06,so bermula la aku kerja kat petronas KLIA1 sbg cashier(post)Waktu kerja 7 jam je..Kalau ada OT baru 12 jam..Petronas ni memang besar,,pam minyak je ada 20(masa aku berhenti tambah pam lagi kot)NGV gas pun ada,,cooffe break ada,ATM pun ada,kedai mesra pun ada..Aku jadi cashier hanya kena cover pam n kedai mesra je..Memang best jadi cashier,gaji masyuk(standart RM 1300)..Tu kira gaji yang aku dapat la sebulan..Tu belum masuk rezki2 tambahan lagi..Biase la zaman2 muda..huhu..Best2 jadi cashier pun ada yang serabut gak..Kerja kat petronas besar,so macam2 masalah ada sebenarnya..Silap tekan sikit je,comform acount shot..Bayang'n la hari 1st kerja,silap handle kad kredit,melayang gaji aku RM100..Biasa la risiko main duit ni..Bukan masalah duit je ada,masalah dengan costemer pun ada.,kalau kita silap sikit je,abis la..Siap nak b'tumbuk pun ada,,tapi kalau dorang silap,,hampeh..Kalau gadoh pun,t'paksa la mengalah,.betol @ tak,costemer is always right..Macam tu la keadaan yang berlaku selama 8 bulan aku kerja dari nov 06-jun 07..Kadang2 happy,kadang2 sedih..kadang2 letih..Macam2 la...Agak2 nya macam tu la mak abah aku rasa dalam mencari rezki..Yang best nya kalau dapat kerja malam,comform dpt OT,tu yang best..Nak cakap dapat relax xde la.,sebab petronas tu memang sentiasa ada costemer..Balik kerja pagi je,aku & member2 akan sarapan kat NILAI..Ada duit lebih sikit,service motor sekali..Apa yang aku tau,petronas yang aku kerja tu x sama dengan petronas lain yang ada kat MALAYSIA ni..Orang petronas KLCC pun rajin cek..Waktu kerja pun 7 jam je..Tips pun banyak..Costemer pun macam2 bangsa..Memang special la..Tu yang buat aku bangga..Lagi2 kalau jumpa budak petronas lain..hahaha..Hm,selain tu aku ada gak kerja part time di Sepang International Circuit(SIC)..Jadi security kat sna..Bukan yang ceroi2,security litar maa,,besar tu..Semua pintu leh masuk..Setakat nak jumpa artis2,pelumba,menteri,dah biasa..hehe..Kerja ni ada kalau ada even je..Contoh macam FI,A1,JAPAN GT,MERDEKA MILLENIUM,,ape2 even pasal racing la..Kalau x silap,4 even je aku smp kerja kat situ..Gaji pun masyuk,kje 3 ari je..dapat RM 180,baju pun dpt,mkn pun dpt..hm..Xtau nak citer ape lagi dah..Tapi bila duduk sorg2,t'ingat zaman kerja ni,member2 kerja,tempat lepak lepas kerja,.smua la..Apa2 pun skrg ni aku di zaman belajar kembali,zaman university,aku kena hargai masa & peluang yang ada ni betol2..miss PETRONAS KLIA1 & SIC....

0 komen:

~...~untukmu tetamu~...~

  © HMC-Blogspot-Template pUtrAjAyA by HMC dot com sept.2009

Back to MENU